4+1 szabály, ha sikerre akarod vinni a vállalkozásod
Kutatások szerint a vállalkozások 40%-a nem éli meg a 6. évet. Ennek rengeteg oka lehet, viszont az biztos, hogy ha nincsenek meg bizonyos „feltételek”, illetve nincs meg a vállalkozói szemléletmód, akkor a Te vállalkozásod sem lesz egy hosszú éveken át működő, stabil bevételt szerző vállalkozás.
A következőkben nem feltétlen azokat gyűjtöttem össze, amik a működéshez kellenek, inkább azokra helyeztem a hangsúlyt, amik elengedhetetlenek egy jól menő vállalkozáshoz. Ebben a korban már teljesen más szolgáltatások/termékek/stratégiák/lehetőségek vannak, mint régen, így muszáj mindenkinek fejlődnie ahhoz, hogy előre tudjon lépni a területén.
1. Tűzz ki NAGY célokat…majd bontsd le kicsikre…
MINDEN a célok kitűzésével kezdődik. Gondolj csak bele… Elkezdesz edzeni, azért mert az a célod, hogy lefogyj, elkezdesz tanulni, mert az a célod, hogy elvégezd az iskolát, elkezdesz vállalkozni… miért? mi a cél? Persze, könnyen betudhatnánk, hogy több pénz (bár ehhez elég lehet egy másik alkalmazotti munkaviszony), hogy több szabadidő (ezt meg tudjuk, hogy nem állja meg a helyét, mert nem lesz több, maximum annyi, hogy te osztod be), vagy mert … és ide jön a te célod. J
Ha vállalkozó vagy és nem rendelkezel átlátható, világos célokkal, akkor nem fogsz előrejutni ezen területen. Tudnod kell, hogy mit akarsz elérni, így a feladat a következő:
Vegyél magad elé papírlapot, egy tollat és kezd el írni:
- Milyen célom van a vállalkozásommal?
Írj fel 5 célt:
- egyet a pénzüggyel kapcsolatban (Például: havi egy millió forint bevétel)
- egyet a termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban (Például: több embernek segíteni/több terméket eladni)
- egyet a márkáddal/marketingeddel kapcsolatban (Például: elérni több követőt/weboldalt készíteni)
- egyet a fejlesztéssel kapcsolatban (Például: új beruházás/lecserélni a laptopot)
- egyet pedig rád bízok, hiszen nekem sem juthat minden eszembe, ami neked igen 😀
A célkitűzésről részletesen itt olvashatsz:

2. Legyen a célodhoz igazodó stratégiád!
Megvan a célod, akkor most jön a stratégia. Az a folyamat, aminek a segítségével eléred a céljaidat. Ebben sajnos konkrétan nem fogok tudni segíteni, mivel mindenkinek az egyéni céljaihoz kell, hogy kapcsolódjon a stratégiája, de ettől függetlenül csináld meg.
A célokat bontsd le lépésekre, csinálj magadnak egy útmutatót, aminek a segítségével napról-napra egyre közelebb kerülsz a papírra leírtakhoz. Írd bele, hogy mi a cél és azt is, hogy hogyan fogod megvalósítani. Mikor, esetleg hol, milyen eszközök kellenek hozzá és szabj magadnak akár határidőt is.
Javaslom, hogy minden területre csinálj külön stratégiát: pénzügy, marketing stb., mert nemcsak sokkal jobban követhető lesz, hanem sokkal részletesebb is, ezáltal pedig elérhetőbb.
3. Figyelj a pénzügyekre!
Azok a fránya pénzügyek. Tudom, hogy nagyon sok emberen kifog a pénz beosztása, a költségek csökkentése, a megtakarítások generálása és a bevételek megfelelő számontartása. Na meg a profit, annak a kiszámolása, a pénzügy teljes rendberakása. Ez is abszolút vállalkozásfüggő, de mindenre van megoldás.
Nyiss egy excelt, csinálj egy táblázatot, ahol ezeket rendszeresen számon tudod tartani. Bontsd le hónapokra, írd bele a bevételeidet és a kiadásaidat. MINDEN kiadást, ne csalj. Ha kell az éves autópálya matrica a munkádhoz, akkor bizony januárban egyösszegben írd bele, majd magadnak jelzésként írd oda havi szintre lebontva is. Ha olyan szakmában dolgozol, ahol hónapokkal előre le kell foglalni, akkor tudsz egy éves tervezetet is készíteni, ami óriási segítség lehet a költségek, beruházások szempontjából. Ha nem tudsz ilyet csinálni, akkor Te bizony utólag tudod megnézni, hogy hogyan is alakult a hónap. Írd be előre a költségeket és hó végén egészítsd ki a bevétellel.
Figyelj arra, hogy ne felejtsd el, minden héten/hónapban töltsd ki ezt a táblázatot, mert csak így látod azt, hogy meddig ér a takaród, mennyire eredményes a munkád, esetleg hol tudsz költséget csökkenteni.

4. Kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció
Egy újabb elengedhetetlen része a vállalkozásnak. Sokan el sem tudják képzelni, hogy mekkora jelentősége van, pedig elmondható, hogy ma már a megfelelő kommunikáció nélkül olyan egy vállalkozás, mint egy csónakban tengődő ember, evező nélkül. Csak van, néha a szél egy kicsit megmozgatja, de egy helyben áll és nem jut egyről a kettőre.
A kommunikációra is mindenképp kell egy külön stratégia, hiszen akkora területről van szó, hogy lehetetlen a részleteket fejben tartani és mindenre odafigyelni.
A kommunikációba beletartozik a weboldalad, a különböző social media oldalak (Facebook, Instagram, Tiktok, Pinterest, LinkedIn stb), hírlevél, az esetleg portfóliód, és minden olyan felület, ahol a vállalkozásodról bármi kikerül.
Meg kell tervezni, hogy melyik felületen hogyan szeretnél kommunikálni és mennyit. A weboldal egy viszonylag egyszerű és stagnáló kommunikációs csatorna, így lehetőségeid szerint javaslom a szövegíróval való megírását, ha nem veszett el benned egy író.
A social media, hírlevél már egy sokkal változatosabb, gyakoribb kommunikációs forma. Itt meg kell tervezni, hogy melyik nap mit raksz ki az oldalakra, milyen szöveggel, milyen legyen a poszt jellege (személyesebb, értékesítési, marketing stb), milyen gyakran posztolj vagy küldj emailt, milyen képek kerüljenek be stb…
Ha nem okoz problémát, akkor ezt inkább csináld te, hiszen nálad jobban senki nem fogja tudni, hogy mi történik a vállalkozásodban, illetve a személyes tartalmakhoz sem biztos, hogy jól állnak. Ha megoldható, akkor szerintem a legjobb megoldás havi szintre lebontani ezeket a terveket. Ha lehetőséged van arra, hogy előre beidőzítsd ezeket, akkor az még jobb, mert egy nap alatt meg tudod csinálni az egész havi kommunikációdat, ha nincs, akkor csak tervezd meg őket és írd le valahova, hogy a későbbiekben ne legyen gond vele.
+1. Tarts ki!
Talán ez a legnehezebb mind közül. A többit konkrét célokkal, jó stratégiával, rendszerességgel meg tudod oldani, de bizony van, mikor elfogy az ember ereje. Ha úgy érzed, hogy fogyóban az energiád, akkor mutatok pár ötletet, ami segíthet:
- Először is olyan könyveket javaslok, amik motiválnak, átsegítenek a nehezebb időszakokon. Óriási segítség tud lenni egy kis támogatás – még ha csak könyv formájában is.
- Beszélgess valakivel, aki megért, tudja min mégy keresztül, esetleg szakmailag is tud támogatni.
- Ha szükségesnek érzed, akkor tarts egy kis pihenőt. Lehet csak napközben egy fél órás szieszta, de ha szükséged van rá, akkor utazz el pár napra.
- Töltődj a kedvenc hobbiddal, sporttal vagy valamilyen más kikapcsolódással.
- Vezess hálanaplót, aminek a visszaolvasása mindig fel fog tölteni, önbizalmat ad és motivál.
Ui: Minden vállalkozás életében vannak hullámvölgyek, de egy kitartó, céltudatos ember ezeken a nehézségeken át tud lépni!