Oldal kiválasztása

8 tévhit az online marketinggel kapcsolatban

Sajnos mára már az online marketing és annak a tudása olyan lett, mint az összeadás. Mindenki képes rá és a kisujjából ki tudja rázni. Vannak esetek, mikor saját maguk jönnek rá arra, hogy ez mégsem olyan egyszerű, mint azt gondolták, de sajnos vannak olyanok is, mikor egy vállalkozó komoly pénzeket kifizet a marketingszakemberre, és csak hónapok után érzékeli azt, hogy semmilyen plusz bevételt nem hoz, csak kiadást. Egyre divatosabb szakma lett, így sokan úgy gondolják, hogy elég ismerni a különböző Social Media platformokat, illetve egy két képet megszerkeszteni, szöveget írni és kész is a marketing.

Igen, mondhatjuk, hogy a fizikai része ebben is megnyilvánul, de maga a tényleges marketinghez ez kevés.

A következőkben összeszedtem egy pár olyan tévhitet, ami gyakran megtalálható az Interneten, esetleg marketingesek, vagy épp teljesen más területen dolgozók mondják, és abszolút nem állja meg a helyét: 

 

1. Egyszerű, mindenki képes rá

Sokan gondolják, hogy a marketing egyszerű feladat, hogy mindenki meg tudja csinálni. Részben igaz, részben nem. Természetesen mindenki meg tudja csinálni, kérdés, hogy milyen minőségben és annak lesz e eredménye a későbbiekben. Tanulással és sok gyakorlással rengeteget tudsz Te magad is haladni az online marketingben, de ha valakiben nincs meg az affinitás, akkor igenis kell szakember.

Itt most meg kell védenem az igazi marketingeseket, hiszen tudom, hogy sokan nap, mint nap ezzel küzdenek. Ahhoz, hogy valaki ténylegesen értsen a marketinghez igenis kell tudás és tapasztalat. Ismerni kell a vállalkozás és a piac minden apró mozzanatát, és ahhoz mérten kialakítani a tökéletes marketing stratégiát.

Minden szakmának megvan a könnyedsége és a nehézsége, semmit és senkit nem szabad lenézni.

2. Mindegy mit kommunikálsz, csak legyen rendszeres

Mindegy mit kommunikálsz? Dehogy! Igen, a rendszeresség kell, de attól fontos az is, hogy miről beszélünk. Ha nem tudod megállítani egy percre sem a potenciális vevődet, érdeklődőt, akkor hogy szeretnél bármit is eladni neki? Sajnos ma már a termékeknél/szolgáltatásoknál nem feltétlen van meg az igény, így azt neked kell kialakítani. Ha nem egy nélkülözhetetlen terméket értékesítesz extra olcsón, akkor kell a marketing, kell a kommunikáció. Meg kell azt mutatnod, hogy miért jobb az, amit Te adsz, mint amit a versenytársad. Mivel tudsz többet nyújtani, van valami extra benne? Esetleg egyedi ajánlat, ami nem található meg minden második oldalon? Természetesen ezek mellett szükség van a személyes tartalmakra is, de erre majd egy későbbi pontban visszatérek. Lényeg a lényeg: Kell a mennyiség, DE a minőség is elengedhetetlen.

3. Nincs szükség a rendszerességre

Fordítsuk meg az előző pontot! Jól kommunikálsz, de nem rendszeresen. Több okot is tudok arra mondani, hogy ez miért óriási hiba. Egyrészt az emberek, ha megszeretnek Téged, ha megszeretik a tartalmaid, akkor várják, látni és olvasni akarnak rólad, tőled. Ha például márciusban épp „uborkaszezon” van, és rengeteg időd van a tartalomgyártásra, de áprilisban már elindul az üzlet és semmi időd nem lesz kommunikálni, akkor azt fogják a követőid érzékelni, hogy csak akkor szánsz rájuk időt, ha épp ráérsz. Elvesztik a bizalmukat, a hitüket feléd. Nem mondom, hogy mindig dátumra, vagy napra pontosan kell posztolni a követőknek, de ha megszokták, hogy egy hónapban kapnak tőled 5-8 értékes tartalmat, akkor a következő hónapban az ne csökkenjen le 1-re, még akkor sem ha nincs időd. Ha tudod, hogy a következő hét, hónap sűrű lesz, akkor kezdj el előre tartalmat gyártani, amit csak pár kattintással meg tudsz osztani velük.

4. Mindenképp kell hozzá szakember

Szintén itt egy másik véglet az „egyszerű, mindenki képes rá” után. „Az online marketinget nem lehet megtanulni, csak és kizárólag szakember tudja megcsinálni, hiszen ő hosszú éveken át tanulta.” Sok marketinges szokta ezzel riogatni az ügyfeleket, mivel nekik Te vagy a bevételi forrás. Viszont…

Egyrészt nem feltétlen kellenek hosszú évek a megtanulásához, másrészt nagyon jó online lehetőségek vannak már. A tapasztalat már úgyis csak akkor fog jönni, ha a gyakorlatban elkezded csinálni.

Akár azt is csinálhatod, hogy csak bizonyos területeket adsz ki szakembernek, és amit te tudsz, azt megcsinálod te. Abszolút nem lehetetlen feladat, sőt, sok esetben sokkal jobban meg tudja csinálni a vállalkozó, mint a szakember (egy részét), hiszen Te ismered a követőidet, Te tudod, mire van szükségük, mit kell adni.

Én azt mondom, hogy a JÓ online marketinghez kell tudás, de nem megtanulhatatlan, vagy diplomához kötött. Ami érdekel, annak a megtanulásával foglalkozz, tegyél bele időt és energiát, ami úgy érzed, hogy nagyon távol áll tőled, azt meg nyugodtan add ki hozzáértőnek.

5. Nem kell a személyes tartalom, elég a szolgáltatást/terméket reklámozni

Igaz, ez már egy kicsit PR, illetve márkaépítés, de tudjuk, hogy ezek erőteljesen kapcsolódnak egymáshoz. Marketinget csinálni nem lehet jól PR nélkül, a PR-nak pedig nincs értelme marketing nélkül (ha értékesítésről van szó). Ma már akkora a „zaj”, annyi versenytárs van, annyi hasonló termék és szolgáltatás, hogy ha nincs valami extra ajánlatod, akkor elengedhetetlen a személyes tartalom, a márkaépítés. Az emberek már bizalmatlanok – hogyne lennének, hiszen annyi lehetőségük van mindenre és annyiszor megjárták már, hogy nem tudnak mindent elhinni. Ki kell alakítani egy bizalmat, amit nem a vállalkozásoddal, hanem a mögötte lévő emberrel tudnak csak kialakítani. Azzal a személlyel tudnak azonosulni, aki a márka mögött áll. Ehhez muszáj adnod magadból egy kicsit nyilvánosan, lényeg hogy lássanak, megismerjenek és az esetleges közös pontokkal kapcsolódni tudjanak. Jelen állás szerint én azt mondom, hogy ebben a korban KELL a személyes tartalom, kell, hogy többet adj magadból, mint a márkád.

6. Csak a fizetős tartalmak hozhatnak sikert

Sok marketinges mondja azt, hogy mindenképp fizetős tartalmakat kell készíteni, mert csak az képes sikert hozni. Ami alapvetően meg is állhatja a helyét, abban az esetben, ha nem foglalkozol semmi mással, mint például PR vagy márkaépítés. Ha így van, akkor gyorsan gondold át a stratégiád, mert nem biztos, hogy a megfelelő gondolatok alapján alakítottad ki először. Már írtam, hogy elengedhetetlen a márkaépítés, így erről nem beszélnék újra, de azt mindenképp megemlíteném, hogy csak fizetős tartalommal a vállalkozásod valószínű tiszavirág életű lesz.

Véleményem szerint vagy a kettő együtt működjön, azaz legyen organikus és fizetős tartalmad is, vagy ha mesterszinten nyomod a PR-t és márkaépítést, akkor abszolút ne használj fizetős tartalmat, hiszen nincs rá szükség. Természetesen a döntés meghozatala előtt gondold át a piacod, a versenytársaid, a célcsoportod és a céljaidat is, hiszen ezeknek a tudatában lehet ténylegesen megmondani, hogy mire van szükség a Te területeden.

7. Egy online marketing szakembernek mindenhez kell értenie

Már írtam, hogy egy elég összetett dologról van szó, amibe beletartozik a webfejlesztés, a Social Media, a videós marketing, email marketing, szövegírás, PR, SEO és még sorolhatnám. Nem várhatjuk el egy online marketing szakembertől, hogy mindenhez egyformán értsen – ha ért, akkor felmerül a gyanúja annak, hogy valami nagyon nincs rendben. Vállalkozás esetén ismerjük a célcsoportunkat, tudjuk, hogy mire van igény az adott területen és témában – ha nem, akkor javaslok egy mentort, vállalkozásfejlesztőt, aki segít rendbe rakni az alapokat. Ha a célcsoportod inkább fiatal, akkor a Tiktok – azaz a videós tartalmak – elengedhetetlenek, ha inkább idősebbek és a Google a legjobb barátjuk, akkor Google Ads hirdetésekre van szükség. Ha ki akarod adni a marketinget szakembernek, keress olyat, akik a Te területedre vannak specializálódva és bizonyos témában profi tudással rendelkeznek.

8. Az online marketing egyenlő a Social Media-ban való megjelenéssel

Nem, a Social Mediában való posztolgatás nem online marketing, az csak kommunikáció. Igen, kell a Social Media a marketinghez, de ez így ebben a formában kevés. Én azt mondom, hogy a közösségi média abszolút kedvenc, hatalmas potenciál van benne, amit ki kell használni, de az energiát nem csak ebbe kell fektetni. Mint már régebben írtam, egy sokkal összetettebb feladatról van szó. Rengeteg terület tartozik az online marketing alá, és mindegyiknek megvan a saját – sokszor nélkülözhetetlen – szerepe. Ez mind-mind attól függ, hogy milyen célcsoporthoz kommunikálsz, és hogy azt milyen formában a legjobb megtenni.