A szabadúszói karriered/vállalkozásod kezdő lépései…
Szerintem sokan vagyunk úgy, hogy kiskorunkban álmodoztunk a „vállalkozói életről”, arról, hogy a saját magunk urai leszünk vagy hogy rengeteg pénzt keresünk. Az is lehet, hogy a vállalkozóvá válás valami más miatt fogalmazódott meg a fejedben, de egy biztos, ha ügyes vagy, akkor csodálatos dolog ez az életforma.
Nem feltétlen kell nagyra törni – legalábbis én így gondolom/érzem -, de ha szeretnél, akkor a határ a csillagos ég. Mivel én elsősorban a szabadúszóknak és az egyéni vállalkozóknak segítek, így ennek a karriernek a kezdő lépéseit mutatom be (úgyhogy kérlek ezzel a szemmel nézd a későbbieket).
Véleményem szerint 5+1 lépés kell ahhoz, hogy valaki összeszedetten, tudatosan el tudjon indulni ezen a pályán és ne boruljon ki a bili pár hónapon belül.
0. lépés: Tudod már, hogy mit akarsz csinálni?
Az első és legfontosabb lépés az, hogy kitaláld mi az, ami foglalkoztat téged, mi az, amivel nap, mint nap szívesen foglalkoznál és mi az, amihez megvan a kellő tudásod, vagy akaratod, hogy megtanuld.
Véleményem szerint nagyon nehéz megtalálni az utunkat, azt a tevékenységet, amit szeretünk, de van is értelme csinálni, amire hivatásként tudunk tekinteni, de nem kell attól félnünk, hogy hó végén éhen halunk. (Nekem legalábbis nagyon nehéz volt.)
Tegyük fel, hogy ezt már megtaláltad és egy viszonylag kész ötlettel ülsz a gép előtt. 😀

1. lépés: Először jogilag tedd rendbe a dolgokat!
Tudom, tudom… Általában nem ez szokott lenni az első lépés, azonban én mégis arra sarkallnálak – közgazdász és könyvelői mivoltomból adódóan -, hogy kezdj ezzel. Szerintem az egyik legfontosabb lépés, hisz ennek tudatában tudsz bármit is csinálni hivatalosan a későbbiekben.
Kell egy vállalkozás. Valószínű az egyéni vállalkozási forma teljesen hibátlan lesz neked. Kérdés: KATA-s vállalkozó tudsz lenni, vagy nem? Nem mindegy, hiszen teljesen más költségekkel kell számolni a későbbiekben. Egy sima egyéni vállalkozás sokkal több költséggel jár, mint egy KATA-s, viszont az utóbbi csak magánszemélynek tud számlázni.
Biztos, hogy fogsz számlázni, így annak is jó lenne utánanézni, hogy milyen programmal tedd ezt meg. Elég az ingyenes, vagy kell a fizetős? Melyik fizetős éri meg a legjobban? Mit nyújtanak a különböző számlázó programok?
Kell bármilyen más szoftver a működésedhez? Ezeket is vesd papírra, hiszen nemcsak költségnek minősül, de a későbbiekben jó lesz tisztában lenni minden „kötelező rosszal”.
2. lépés: Jöhet az alapoknak a rendberakása.
Ha túl vagyunk a jogi nehézségeken, akkor jöhet a már sokkal jobb és érdekesebb része a vállalkozásépítésnek. Itt lehet az alapokat rendbe rakni, nagyjából felvázolni egy tervet a célcsoportról, a termékekről/szolgáltatásokról, a célkitűzésekről, a motivációról…
Talán ez a legkreatívabb és legérdekesebb része az egész folyamatnak, hiszen itt körvonalazódik a jövőd, a célod, maga a vállalkozásod.
Vegyél elő egy papírlapot és írj le mindent, ami eszedbe jut. Ne csak annyit írj, hogy például szolgáltatás: coaching, hanem fejtsd ki, mit nyújtasz, mi lesz az eredménye, kinek akarod nyújtani, miért akarsz ezzel foglalkozni.
Írd le, hogy milyen céljaid vannak a jövőben, mit szeretnél elérni. Egy vízió és misszió felvázolása is célszerű, hiszen óriási támpontot fog adni a jövőben.
Itt inkább a célkitűzéseidet, a termékeidet/szolgáltatásaidat írd le, a vágyaidat (nyugodtan álmodj nagyot, majd lebontod kis lépésekre).
Ne izgulj, ennek nem kell tökéletesnek lennie, hiszen itt csak a vázlatok vannak, amiből majd a következő lépésben tudsz építkezni.

3. lépés: Online stratégiaalkotás – Pr, kommunikáció, marketing, értékesítési, ügyfélszerzési…
Jöhet a kérdés magadnak… Mennyire szeretnél online jelen lenni?
Ma már úgy gondolom, hogy elképzelhetetlen az, hogy valaki ne legyen megtalálható akár több online felületen is, így erősen javaslom ennek is a kidolgozását.
Hogy fogsz kommunikálni? Hol leszel látható? Lesz Social Media platform, ahol passzívan leszel jelen? Hány felületen leszel aktív? Lesz külön értékesítési stratégiád? Csali anyag? Milyen termékpiramisod van? Felépítetted már az értékesítési tölcséred?
Ez a sok kérdés, csak töredéke annak, amire szükség van az online jelenlét stratégiájában, de ha Te is fontosnak tartod az Interneten keresztüli értékesítést, akkor bizony szükség van rá. Minden kérdésre pontos válaszokat fogalmazz meg, ne csak ímmel-ámmal foglalkozz vele, mert ez is egy olyan folyamat, amivel a saját dolgod könnyítheted meg. A stratégiaalkotás pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy jól működjön a „gépezet”. 😀
Papírt elő újra és írj le mindent az online kommunikációdról, minden kérdésre válaszolj és tegyél még fel pluszba magadnak, majd azokat is válaszold meg. Természetesen itt is elég a vázlatosság, az összefoglalásra nem itt kerül sor.
A megfelelő kommunikációhoz a különböző felületeken itt egy kis segítség: Hogyan kommunikálj a különböző online felületeken?
4. lépés: Üzleti terv
Elérkeztünk az összefoglaláshoz, az üzleti tervhez. Elengedhetetlen része egy jól működő, tudatos vállalkozásnak. A vázlatod itt lesz kerek egész, ez a dokumentum lesz a segítséged, hiszen minden ebben lesz leírva.
Az üzleti terv mintája a következő:
- Bevezetés (ez tartalmazza a vállalkozásod adatait)
- Vezetői összefoglaló (egyoldalas összefoglalója az üzleti tervnek)
- Ágazati elemzés (milyen kilátásai vannak az ötletednek? milyen az adott ágazat? ide jöhet a versenytárselemzés is)
- Működési terv (ide jöhet a gyártással, logisztikával kapcsolatos infók, az emberi erőforrás, a fejlesztések)
- Marketing terv (célcsoport, szegmentálás, Buyer Persona, marketing mix): Valószínű ez lesz a legterjedelmesebb fejezet. Itt kell foglalkozni a termékekkel/szolgáltatásokkal, az árazással, a kommunikációval.
- Szervezeti terv (ez maga a vállalkozói forma, amit ha akarsz kifejthetsz, de talán ez a legkevésbé fontos ebben a helyzetben)
- Pénzügyi terv (FONTOS! A tudatosság alapja az, hogy tudd, mire számíthatsz, milyen költségeid vannak havi és éves szinten, milyen bevétel várható…)
- Kockázati elemzések (ha vannak kockázati tényezők, akkor mindenképp foglalkozz vele, hiszen ezzel tudod minimálisra csökkenteni az akadályok számát ás nagyságát)
Természetesen, ha nem hitelhez, vagy valamilyen hivatalos célra kell, akkor nem kell minden pontot beletenni, nem kell extra pontossággal számolni, de akkor se csald el, mert ez neked segítség, a te munkád fogja megkönnyíteni.

5. lépés: Kezdd el!
A legnehezebb feladat, legalábbis nekem. Ha ezekkel mind kész vagy, akkor kezdj bele, ne akarj maximalista lenni, ne várj a legtökéletesebb pillanatra, arra, hogy plusz tudást szerezz vagy esetleg valami Isteni sugallatra, hogy na majd most lesz a jó pillanat. NEM. Kezdd el, mert különben stagnálni fogsz, akár hónapokon keresztül állhatsz egyhelyben és nem jutsz előre. Kezdd el úgy, ahogy tudod. Ha még nem fejezted be a szükséges iskolát, akkor fektesd le az alapokat, akkor blogolj hozzá, akkor találj ki valamit, de semmiképp ne várj, mert hidd el, hogy óriási problémákat tud okozni.
Sok sikert kívánok hozzá! 🙂