Oldal kiválasztása

Hogyan kommunikálj a különböző online felületeken?

Abban a korban élünk, amikor minden is a megfelelő kommunikációról szól. Ha nem a mindennapi élethez szükséges terméket árulsz, akkor bizony meg kell rá teremtened az igényt, azaz kommunikálnod kell a potenciális ügyfelek felé, hogy miért is kell nekik a terméked vagy szolgáltatásod. Az emberek nagy része sokszor nem tudja, hogy amúgy szüksége van neki bizonyos dolgokra, de ha ügyesen írsz/beszélsz, akkor el tudod nekik mondani, hogy márpedig fontos a Te terméked/szolgáltatásod.

Óriási a médiazaj, így ha nem te vagy a Forbes címlapján, nincs egymillió követőd Instagramon vagy nem vagy celeb, akkor nagyon kemény munka kitűnni ebből a zajból.

DE! …. nem lehetetlen.

Tudtad, hogy minden felületen máshogy kell kommunikálni? És azt, hogy célszerű több platformon jelen lenni, de nem túl sokon? Esetleg azt, hogy mit érhetsz el egy jól összerakott kommunikációs csatornával?

5 kérdés, 5 válasz, 3 kommunikációs csatorna, 4 lehetőség:

Hol?

Az első és talán a legfontosabb kérdés az, hogy hol. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen Social Media platformot választasz ki, hiszen függ a célcsoportodtól, a termékedtől, a szolgáltatásodtól, illetve tőled is.

Ha idősebb korosztálynak értékesítesz, akkor bizony a Tiktokkal nem sokra fogsz menni, hiába divat, hiába tartozik a legfelkapottabb közösségi média platformok közé. Ha fiatalabb generációt célzol meg, akkor viszont az energiát inkább a Tiktokba tedd, mint a Facebookba. Ha te lakberendezési blogot készítesz, akkor egyértelműen a Te platformod a Pinterest lesz.

Nézd meg, hogy ki a célcsoportod, milyen terméket/szolgáltatást értékesítesz, és annak függvényében válaszd ki a fő kommunikációs közösségi média felületed.

Mikor?

Szintén egy gyakori kérdés a mikor. Sokszor nem mindegy, hogy hány órakor posztolsz, hiszen a közönséged nem 0-24 elérhető online és akkor van a legnagyobb esély arra, hogy eljut hozzá, ha „épp a telefonját nyomkodja”. Erre egyértelműen a délutáni-kora esti órákat tudom mondani, hiszen a magyar közönség nagyrészt ilyenkor használja többet az eszközöket. Ha viszont külföldi célközönséget célzol meg, akkor nézd meg az időeltolódást és az ottani délutáni, kora esti órákban posztolj.

Mennyit?

Minél többet, annál jobb. Minél többet lát a közönséged, annál jobban beleragadsz a gondolataikba. Na de… Azért ne kezdj bele őrült tartalomgyártásba a semmiről, mert annak nagy valószínűséggel nem lesz eredménye, de ha van értelme annak, amit csinálsz, mondasz, akkor mindenképp próbálj meg gyakran látható lenni. Az is egy jó megoldás lehet, ha ritkábban gyártasz posztokat – heti 2-3 alkalommal -, de mondjuk mindennap sztorizol. A lényeg, hogy lássanak, fel tudjanak Rád figyelni és megmaradj az emberek fejében.

Hány felületen?

Egy weboldaladon mindenképp. Ez az egyetlen felület, amit nem vehetnek el tőled, ami megmarad még akkor is, ha úgy gondolják, hogy a közösségi médiának annyi.

Ha Social Mediában gondolkozunk, akkor pedig annyin, amennyit biztonsággal kezelni tudsz. Ha úgy érzed, hogy neked két felület elég, mert annyit tudsz bevállalni aktívan, akkor válaszd ki a célcsoportod számára leginkább alkalmas 2 felületet.

Igazából azt is megcsinálhatod, hogy minden általad gondolt felületre regisztrálod a neved/a vállalkozásod nevét, és a későbbiekben foglalkozol csak velük. Az sem ördögtől való, hogy minden felületen jelen van egy vállalkozás, valahol passzívan, valahol pedig aktívan. Tölts fel pár videót/képet a különböző, kevésbé használatos social media felületekre és irányítsd át őket azokra a csatornákra ahol aktív vagy. Javaslom azért, hogy legalább 2 közösségi média felületen legyél aktív.

Hogyan?

A kedvenc kérdésem. 😀 Itt tudod megmutatni igazából azt, hogy mire is vagy képes. Itt kell úgy megírni azt a szöveget, hogy az értéket teremthessen és eredményeket érjen el. Az előző kérdéseknél igazából a láthatóságod lett meglapozva, de ez a fejezet fogja megmutatni azt, hogyan is írj meg egy szöveget úgy, hogy az értékesítsen.

Weboldal

Ez a legfontosabb online eszközöd. Ide kell besűrítened minden olyan információt, amiről úgy érzed, hogy tudnia kell az embereknek. Épp ezért itt nagyon fontos, hogy lényegre törően írj, hiszen olyan sok az átadott infó, hogy ha regényekben kommunikálod le, akkor a végére elfelejti azt is az érdeklődő, hogy miért ment az oldaladra. 😀

A lehető legtöbb hasznos tartalmat tedd be a weboldaladba, minden adatot a termékedről/szolgáltatásodról, arról, hogy miért jó, miért van rá szükség, miben tudsz segíteni, esetleg referenciát vagy véleményeket.

A lényeg, hogy inkább tényközlő legyen, mint mesélős.

Facebook

A Facebookon van a legtöbb lehetőséged. Csinálhatsz videót, csinálhatsz képes posztot, megjelölhetsz bárkit/bármit, csinálhatsz sztorit és talán még mindig ez az elsődleges „alap” közösségi média platform. Itt vannak fent a legtöbben, itt a legegyszerűbb tájékozódni.

Ezekből kifolyólag a posztolási lehetőségek határtalanok:

  • személyes tartalom
  • edukáció
  • infó a terméktől
  • akciók, kedvezmények
  • videók

Ez egy sokkal lazább stílusú, kevésbé tárgyilagos/tényközlő kommunikációs lehetőség, ahol bizony már van helye a „meséknek” is.

Instagram

Itt a képek dominálnak inkább, de még mindig van helye a szövegnek. A második legrégebbi platform, ahol általában a „celebek”, influenszerek tevékenykednek. Számít a követőbázis, hiszen a reakciók tükrében dobálja fel a képeket másoknak. Alapvetően én azt tanácsolnám, hogy ha személyes márkát is építesz, és olyan területen mozogsz, ahol van mit megmutatni képek formájában, akkor Te magad legyél fent Instagramon és úgymond magadon keresztül reklámozd a vállalkozásod. Ha pedig követő gyűjtés a cél, és a média világában mozogsz vagy akarsz mozogni, akkor pedig ez a csatorna kötelező.

+ Blog

A blog a weboldaladhoz tartozik, viszont ez már nemcsak a tények közlését szolgálja. Szerintem egy zseniális módja annak, hogy egy kicsit részletesebben bemutasd a terméked/szolgáltatásod, kicsit mesélősebben írj le érdekességeket a vállalkozásodról, esetleg edukáló tartalmakat gyárts. Ha nagy területet fed le a vállalkozásod, akkor akár témákra is bonthatod ezeket a cikkeket. Viszont csak akkor segíti elő az értékesítést, ha a területedről szól. Ha fűnyírókat árulsz, de lakberendezős tartalmakat gyártasz, akkor annak semmi értelme nem lesz, ellenben ha lakberendezési dekorációkkal foglalkozol, akkor gyönyörűen ki tudja egészíteni az értékesítésed.

Összességében tehát egy jól megtervezett marketingkommunikációs stratégia nagymértékben elősegítheti az ügyfélszerzésed és az értékesítésed is.